Jak umělá inteligence proměňuje prodej ojetých vozů? AAA Auto ukazuje cestu
Zatímco konkurence před deseti lety investovala do výstavby nových poboček, AAA Auto se vydalo odlišnou cestou. V roce 2014 se největší prodejce ojetých vozů ve střední Evropě rozhodl vsadit na strojové učení. "Tehdy jsme potřebovali technologii na zpracování velkého množství dat. Mysleli jsme, že si ji koupíme, ale zjistili jsme, že ani v Americe nic takového není k dispozici," vzpomíná Petr Vaněček, nově jmenovaný co-CEO AURES Holdings, pod který AAA Auto spadá.
Umělá inteligence v první linii
Dnes už technologie firmy zpracovává ročně přes devět milionů inzerátů a kontaktuje více než 250 tisíc potenciálních prodávajících. "Náš software se v podstatě každou minutu dívá na trh a vyhodnocuje veškeré příležitosti, které se objeví. To není v lidských silách," vysvětluje Vaněček. Systém je natolik sofistikovaný, že dokáže určit, pro který z trhů, na nichž společnost působí, je konkrétní vůz nejvýhodnější vykoupit.
Revoluce v zákaznickém servisu
Překvapivý obrat nastal v oblasti, kde to málokdo čekal - v call centrech. "Vždycky jsme si zakládali na tom, že máme v callcentru stovky lidí, protože přímý kontakt je důležitý," říká Petr Vaněček, který sám v call centru AAA Auto začínal před 25 lety. "Ale s nástupem umělé inteligence se to změnilo. První testy ukazují, že AI má výsledky na úrovni nejlepších lidí."
Zákazníci oceňují nestrannost AI
Zatímco někteří zákazníci stále preferují komunikaci s člověkem, roste počet těch, kteří dávají přednost umělé inteligenci. "Máme zpětnou vazbu od zákazníků, že jsou vlastně rádi, že mluví se strojem. Berou to tak, že dostávají čistě jen fakta," vysvětluje Vaněček. Tento přístup oceňují zejména zkušenější zákazníci na trhu s ojetými vozy.
Efektivita a úspory
V současnosti končí u skutečného operátora maximálně deset procent hovorů vedených umělou inteligencí, a to pouze v případě specifických požadavků. Systém se ukazuje jako ideální řešení pro večerní hodiny a víkendy, kdy zákazníci chtějí řešit své záležitosti, ale lidští operátoři nejsou k dispozici. V některých regionech, například v Německu, jsou náklady na provoz AI systémů již výrazně nižší než náklady na lidskou práci.
Technologický náskok
AURES Holdings investoval do vývoje vlastních technologií stovky milionů korun. Výsledkem je mimo jiné interní společnost Resulmatic, která se věnuje práci s velkými daty. "Vzhledem k tomu, že jsme začali se strojovým učením už v roce 2014, máme opravdu dostatečný náskok před konkurencí," zdůrazňuje Vaněček.
Budoucnost je v propojení
Společnost nyní pracuje na ještě lepším propojení svých technologických celků napříč firmou. Díky tomu dokáže efektivně přesouvat vozy mezi různými lokalitami - více než 70 procent aut se prodává v jiné lokalitě, než kde byla vykoupena. Mezi zeměmi se přesouvá až deset procent vozů.
Příběh AAA Auto ukazuje, že i tradiční odvětví jako prodej ojetých vozů může projít zásadní digitální transformací. Klíčem k úspěchu je včasná investice do technologií a odvaha změnit zaběhnuté postupy. Jak říká Petr Vaněček, budoucnost leží v synergii mezi umělou inteligencí a zaměstnanci.
Publikováno: 28. 11. 2024
Kategorie: Automobily