Střední třída: Kdo do ní patří a jak se žije s autem?

Střední třída, to je takový sociologický chameleon. Není ani nahoře, ani dole, ale někde uprostřed. A co se týče aut, je to taky dost pestrá směsice.

Na jedné straně tu máme ty, kteří si můžou dovolit pořídit si nové auto z autosalonu. Třeba Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus, to jsou takové typické "střední" auta. Ale i mezi nimi najdeme rozdíly. Někdo si vybere základní verzi s malým motorem, jiný si dopřeje plnou výbavu a naftový dvoulitr.

Na druhé straně tu máme ty, kteří na nové auto nemají, a tak spoléhají na ojetiny. A tady je výběr ještě pestřejší. Od starých Favoritů a Felicie, přes ojeté Octavie a Passaty, až po luxusnější značky jako Audi, BMW nebo Mercedes.

Ať už je to ale jak chce, jedno je jisté: auto je pro střední třídu důležité. Je to symbol svobody, mobility a životního standardu. Bez auta se dnes jen těžko obejdeme, ať už jezdíme do práce, do školy, na nákupy nebo za zábavou.

Samozřejmě, auto je taky docela velká položka v rodinném rozpočtu. Je potřeba počítat s náklady na pořízení, pohonné hmoty, servis, pojištění a další. Ale i tak se většina lidí ze střední třídy shodne, že auto za to stojí

Jak se žije s autem ve střední třídě?

To záleží na spoustě faktorů, na příjmu, na počtu dětí, na životním stylu. Ale obecně se dá říct, že auto střední třídě umožňuje žít pohodlnější a flexibilnější život.

Můžeme si vybrat, kde budeme bydlet, nemusíme se omezovat na bydlení v blízkosti MHD. Můžeme jezdit na výlety, dovolenou, za zábavou. Můžeme vozit děti do školy a na kroužky. Auto nám zkrátka dává svobodu dělat to, co chceme, kdy chceme.

Samozřejmě, auto má i své stinné stránky. Doprava je čím dál dražší, parkování ve městech je čím dál těžší, a životní prostředí taky trpí. Ale i tak si většina lidí ze střední třídy život s autem neumí představit.

Auto a životní styl

Auto je pro střední třídu taky důležitým symbolem životního stylu. Lidé ze střední třídy chtějí, aby jejich auto bylo pěkné, pohodlné a spolehlivé. Chtějí, aby reprezentovalo jejich životní standard.

A tak se na silnicích potkávají různé typy aut, od malých městských aut až po velké SUV. Každé auto je svým způsobem odrazem svého majitele. Ať už je to ekologicky šetrný hybrid, luxusní limuzína nebo sportovní auto, vždycky nám o svém majiteli něco prozradí.

Střední třída a auto, to je nerozlučné spojení. Auto je pro střední třídu důležitým symbolem svobody, mobility a životního standardu. A i když má auto i své stinné stránky, většina lidí ze střední třídy si život bez něj neumí představit.

Když tlačí rodina

Ale teď jsme se bavili hlavně o takové "ideální" střední třídě. Realita je samozřejmě o něco složitější. Pro spoustu rodin z střední třídy je auto především nutnost, ne symbol luxusu. Když máte dvě nebo tři děti, nacpat je do Fabie nebude žádná hitparáda. A co teprve když je potřeba odvézt na chatu nejen celou partu, ale i babičku s dědečkem a jejich kufry? Najednou jsou i ty největší kombíky střední třídy malinké.

A to nemluvíme o tom, když se k dětem přidají ještě koníčky. Hokej, fotbal, klavír... to všechno znamená vozit ratolesti na tréninky a kroužky. A když jich máte víc? Může se z toho stát logistický hlavolam. Najednou zjistíte, že i když máte auto střední třídy, tak vám to nestačí a musíte se domlouvat s ostatními rodiči, nebo dokonce uvažovat o druhém autě do rodiny. A to už je další pořádný kus rozpočtu.

Když peníze nejsou na rozhazování

Ale ne všechny rodiny z  prostředí střední třídy si můžou dovolit nové auto z salonu, ani udržovat ojeté žrouty paliva. Pro spoustu lidí je to takový neustálý boj. Spořit na opravy, hlídat si spotřebu, a každou korunu na benzínce otočit dvakrát. A když přijde větší oprava, třeba odejde spojka nebo turbo, můžou to být existenční starosti.

Na druhou stranu, spousta lidí zvládá i s těmito omezeními. Naučí se jezdit defenzivně, hledat levnější čerpací stanice a opravy si dělat svépomocí. A i když to není žádný luxus, pořád je to svoboda, kterou auto nabízí.

Alternativy?

Samozřejmě, v dnešní době už existují i alternativy k autu. Městská hromadná doprava se zlepšuje, cyklostezky se rozrůstají a sdílené služby nabízejí flexibilitu za relativně nízké náklady. Ale pořád to není pro každého. A i když třeba do práce dojedete na MHD, stejně budete pravděpodobně občas potřebovat auto.

Ať už je to na větší nákup, na výlet o víkendu, nebo třeba odvézt babičku k doktorovi. Takže i když střední třída začíná hledat alternativy, auto z jejího života asi jen tak úplně nevymizí.

S elektromobilem do střední třídy?

A co elektromobily? Ty by mohly být pro střední třídu zajímavou volbou. Jsou sice zatím dražší než benzíňáky, ale provozní náklady jsou výrazně nižší. A navíc, stát se snaží podporovat elektromobilitu, takže existují různé dotace a výjimky.

Ale pořád je tady ten problém s dobíjením. Pokud nemáte doma wallbox, tak nabíjení na veřejných stanicích může být zdlouhavé a nepříjemné. A i když ho máte, tak delší cesta se rázem protáhne o hodiny strávené u nabíječky. Takže elektromobily jsou pro střední třídu zatím spíš hudbou budoucnosti, než realitou.

Auto ve střední třídě zůstává

A tak to celé je. Auto je pro střední třídu stále nenahraditelný kus svobody. Možná už to není takový statusový symbol, jako dřív, ale pořád je to praktická věc, která nám umožňuje žít tak, jak chceme. A i když se doba mění a hledají se alternativy, auto ze života střední třídy jen tak nevymizí.

Střední třída a láska k automobilům: Nadšení, opravy a trochu toho tuningu

Ale auto ve střední třídě není jen o praktičnosti. Je to taky kus radosti a nadšení. Spousta lidí má prostě ke svým autům vztah. Ať už je to pečlivě udržovaná Škoda 120L, nebo nablýskaný Ford Mustang, každé auto má svého ducha a svého hrdého majitele.

Tuningová scéna: Pro někoho je to vášeň. Upravit si auto k obrazu svému, vylepšit jeho výkon nebo vzhled. S tímhle u nás vyrostla celá generace kutilů a nadšenců. Ať už to bylo o tuningu na okruh, nebo jen o decentním snížení a litých kolech, tuning byl a do jisté míry stále je způsobem, jak se odlišit od davu a vyjádřit svůj styl.

Veteráni a youngtimery: Další kapitolou je láska ke starým autům. Pro někoho je to nostalgie, pro někoho sběratelská vášeň. Renovovat starou Škodovku nebo třeba udržet v chodu bouráka z osmdesátých let, to je pro mnohé lidí ze střední třídy srdcová záležitost. Ať už se pak projíždějí na veteránských srazech nebo jen tak po nedělním obědě, ta radost z jízdy něčím výjimečným je k nezaplacení.

Off-roadová komunita: A pak jsou tady milovníci bláta a prašných cest. Pro ně je auto především nástrojem a vstupenkou do divočiny. Ať už s Jeepem zdolávají těžký terén, nebo s Land Roverem brázdí lesní cesty, pro ně je auto spojením s dobrodružstvím a svobodou.

Když se z koníčku stane starost

Samozřejmě, láska k autům má i své stinné stránky. Všechny ty úpravy, renovace a off-roadové výlety něco stojí. Ať už je to čas strávený v garáži nad opravami, nebo peníze investované do dílů a údržby, starat se o auto může být pěkný žrout času a peněz.

Ale pro spoustu lidí ze střední třídy to za tu radost stojí. Ať už je to pocit z dobře odvedené práce při opravě auta, nebo ten adrenalin za volantem v terénu, láska k automobilům je koníček, který dokáže obohatit život.

Závěrečné zamyšlení

Střední třída a auto, to je dlouhý a komplikovaný vztah. Auto je potřeba, symbol, radost i starost zároveň. A jak se bude tento vztah vyvíjet dál? Těžko říct. Budou elektromobily dostupnější a praktičtější? Budou lidé ze střední třídy hledat víc alternativ k individuální dopravě? Jedno je ale jisté: ať už se bude doprava v budoucnu tvářit jakkoliv, auto ze života střední třídy úplně nevymizí. Stále to bude kus svobody, praktická věc a možná i koníček, který bude bavit další generace.

Publikováno: 10. 03. 2024

Kategorie: Zajímavosti

Autor: Leona Blažková