Ford Focus RS: Legenda v modrém oválu
Focus RS. Tři magická písmena, která v srdcích petrolheadů vyvolávají vlny vzrušení. Tohle není obyčejný Focus, tohle je bestie s pohonem všech kol a motorem naladěným pro maximální zábavu.
Historie sahající až do roku 1990, kdy se na svět vyřítil první Focus RS s ikonickým motorem Cosworth, píše příběh plný rallyových triumfů a silničních legend. Druhá generace s turbomotorem a pohonem předních kol sice vzbudila kontroverze, ale třetí generace, o které se dnes budeme bavit, to napravila s grácií.
Motor a srdce: Pod kapotou dřímá 2.3litrový EcoBoost s 257 koňmi, kteří dychtí po svobodě. Síla proudí na všechna kola systémem pohonu všech kol Ford Performance AWD, takže driftování je hračka. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy vás zatlačí do sedačky a zvuk výfuku zvedne chloupky na rukou.
Řízení a zábava: Focus RS je jako pitbull na vodítku. Na povel řidiče se vrhne do zatáček s neuvěřitelnou agilitou a precizností. Odpružení je tuhé, ale ne nekomfortní, a volant s perfektní zpětnou vazbou dává řidiči pocit absolutní kontroly.
Design a vzhled: Agresivní nárazníky, rozšířené blatníky a modré lakování Nitrous Blue nenechávají nikoho na pochybách, že tohle není obyčejný hatchback. Zadní spoiler a difuzor s integrovanými koncovkami výfuku dodávají vozu závodní vzhled.
Interiér a komfort: Recaro sedačky s modrým prošíváním vás podrží v zatáčkách a volant s logem RS potěší každého fanouška značky. Interiér je sice spartánský, ale funkční a materiály jsou kvalitní.
Cena a dostupnost: Focus RS se vyráběl v letech 2016 až 2018 a v České republice se prodalo necelých 300 kusů. Cena nového vozu se pohybovala okolo 1 000 000 Kč.
Závěr: Focus RS je ultimativní hot hatch pro řidiče, kteří hledají maximální zábavu za volantem. Jeho kombinace výkonu, agility a praktičnosti z něj dělá legendu, která bude vzbuzovat respekt ještě mnoho let.
Nezapomeňte: Focus RS není jen auto, je to životní styl. Je to symbol pro ty, kteří se nebojí jít proti proudu a kteří si cení radosti z jízdy.
Bonus: Pokud toužíte po ještě větším adrenalinu, Ford nabídl limitovanou edici RS500 s 350 koňmi a aerodynamickým kitem.
Ať už se chystáte projíždět zatáčky na okresce, driftovat na parkovišti nebo jen tak jezdit do práce, Focus RS vám zaručeně vykouzlí úsměv na tváři.
Tak jo, pojďme se teď trochu víc ponořit do toho, co dělá Focus RS tak výjimečným.
Technické lahůdky: Ten přeplňovaný čtyřválec EcoBoost není žádné ořezávátko. Technologie twin-scroll pomáhá minimalizovat turbolag, takže síla je k dispozici okamžitě po sešlápnutí plynu. A pohon všech kol? Ten není jen na parádu. Systém dokáže během milisekund přesouvat točivý moment mezi jednotlivými koly, což znamená neskutečnou trakci a stabilitu v zatáčkách. A pro hračičky je tu režim Drift Mode, který vám dovolí trochu si s tou zadní nápravou pohrát.
Více než jen rychlost: Focus RS není jen o tom být nejrychlejší na rovinkách. Je to o tom vychutnat si tu jízdu. Každá změna směru je balet, díky preciznímu řízení a perfektnímu vyvážení. Odpružení sice cítí každou nerovnost, ale to jen umocňuje ten pocit propojení s vozovkou. A zvuk? Ach ten zvuk! Výfuk burácí a prská při podřazování, a když přepnete do režimu Track Mode, tak se otevře klapka a pustí ven symfonii popsrdávání a práskání.
Praktický ďábel: Dobře, nebudeme si nalhávat, Focus RS není zrovna ideální auto na nákupy nebo rodinný výlet. Ale překvapivě se nabízí dost místa pro čtyři dospělé a kufr není úplně miniaturní. Samozřejmě, priority jsou tady jasné, ale tenhle hot hatch není úplně nepraktický.
Vlastnictví legendy: Mít Focus RS v garáži není jen o tom mít rychlé auto. Je to o tom patřit ke klubu nadšenců, kteří oceňují precizní inženýrské dílo a oddanost řidičské zábavě. Tohle auto nejde jen tak zaparkovat a odejít. S ním se spřátelíte, budete o něm vyprávět a starat se o něj jako o člena rodiny.
A teď ta špatná zpráva: No, vlastně dvě. Focus RS se už nevyrábí, takže pokud chcete nový, budete muset hodně pátrat po bazarech a připravit si pořádný balík peněz. A ta druhá? Tohle auto si žádá zkušeného řidiče. Jeho výkon a ovladatelnost můžou být pro neznalé trochu nepředvídatelné.
Ale i když si ho nikdy nemůžete dovolit koupit, Focus RS zůstává ikonou. Je to důkaz toho, že praktičnost a divokost můžou jít ruku v ruce. A že automobilky pořád dokáží stvořit stroje, které nám na silnici vykouzlí ten největší úsměv.
Publikováno: 06. 03. 2024
Kategorie: Automobily